Tuesday, October 13, 2009

Penutup Bumi

Penutup bumi atau nama saintifiknya Elephantopus scaber berdaun sepanjang 10-15 sentimeter, berwarna hijau tua dan barbulu di kedua-dua belah. Daun-daunnya tumbuh rapat ke tanah dan menutup bumi, lantaran itu diberi nama penutup bumi. Bunganya pula kecil berwarna ungu.
Tumbuhan ini membiak melalui biji dan biasanya tumbuh di celah-celah rumput di kawasan terbuka seperti di padang ataupun halaman rumah.
Tumbuhan ini bernilai tinggi dalam perubatan tradisional, malah merupakan penawar bagi memelihara kesihatan wanita. Keberkesanannya pada wanita begitu mujarab hingga ada yang mengambil inisiatif menjemur tumbuhan ini hingga kering kemudian memakannya bersama-sama sirih sebagai satu amalan untuk menjaga kesihatan.
Salah satu kegunaan penutup bumi ialah untuk mengatasi masalah gangguan haid yang tidak teratur serta mengecutkan rahim. Cara penggunaannya ialah dengan merebus batang dan daun penutup bumi dengan air secukupnya hingga mendidih. Air rebusan itu pahit kelat-kelat rasanya dan digunakan sebagai ubat periuk untuk diminum dua kali sehari.
Selain itu ia juga berkhasiat untuk mengubati selsema dan sakit tekak. Caranya dengan merebus daun dan akar, airnya diminum dua kali sehari. Bagi meredakan batuk masalah batuk, daunnya
disalai di atas api lalu ditampal atau digosok ke leher.

sumber: majalah saji

2 comments:

  1. wah seharusnya dibuat ubat oleh puan pimah yg lelah???boleh kah?..ayat mu sndiri ka??

    ReplyDelete