Saturday, March 28, 2009

KEKACANG

Kekacang atau nama saintifik phaseolus genus merupakan salah satu sumber serat yang baik.Ia juga kaya dengan zat-zat lain dan protien yang bermanafaat untuk kesihatan. Antara jenis kekacang adalah kacang tanah, kacang hijau dan kacang soya.



KACANG TANAH.

Kacang tanah mengandungi sumber protein yang tinggi, vitamin e, kalsium, zat besi, vitamin B kompleks dan fosforus. Ia sering disalah anggap sebagai penyebab utama pertumbuhan jerawat. Kandungan proteinnya adalah jauh lebih tinggi berbanding telur, daging dan kacang soya. Ia juga mengandungi asid amino yang tinggi. Bagi ibu-ibu yang mengandung, kacang tanah merupakan pilihan terbaik untuk menambahkan kandungan susu badan. Selain itu, ia juga mengandungi bahan yang dapat membina ketahanan tubuh bagi menentang penyakit batuk kering. Memakan segenggam kacang tanah setiap hari dikatakan dapat mencegah penyakit jantung dan juga membantu masalah kekurangan zat.


KACANG HIJAU.

Kacang hijau mengandungi kalori, protein, lemak, vitamin A,B1, mineral berupa fosfor dan zat besi. Memakan kacang hijau dikatakan dapat menyembuhkan radang ginjal, melancarkan pencernaan, tekanan darah tinggi, mengatasi kegatalan akibat perpeluhan, mengatasi jerawat, mengatasi keracunan alkohol dan banyak lagi. Selain itu ia juga dikatakan agen penurun demamyang terbaik.Tambahan pula, walaupun ia direbus hingga hancur atau terlalu lama, namun ia tidak akan menjejaskan khasiatnya berbanding dengan sayuran atau buahan.



KACANG SOYA.

Di dalam penemuan saintifik,kacang soya dikatakan dapat mempertingkatkan kualiti kehidupan tanpa mendatang kemudaratan kepada kesihatan. Antara kebaikan yang diperolehi dari kacang soya adalah:

  • dapat mengurangkan risiko penyakit koronari jantung melalui kawalan kolesterol dalam badan.
  • dapat mempertingkatkan kesihatan payudara serta mencegah barah payudara dan rahim, memperkuatkan tulang serta mencegah osteoporosis
  • mempercepatkan peredaran darah, menyahtoksinkan bahan buangan dalam sel, pertingkatkan fungsi ginjal, jantung dan hati serta mengawet penuaan dan cegah pigmentasi kulit.
  • kandungan asid amino, sid lemak omega-3, asid folik, zat besi dan kalsium sesuai untuk wanita sebagai makanan tambahan.

No comments:

Post a Comment