Saturday, March 21, 2009

PENGENALAN


Selamat datang ke Laman Kesihatan Anda.Di sini akan disediakan artikel berkenaan dengan info-info kesihatan,pemakanan,kecantikan, kecergasan dan penyakit-penyakit serta beberapa petua yang berkaitan.Di harap artikel-artikel ini dapat memberi manafaat kepada kita semua.

PEMAKANAN YANG SIHAT

Kesihatan adalah amat berharga terutamanya dalam dunia masa kiniyang terdedah dengan pelbagai ancaman penyakit dan masalah kesihatan. Salah satu puncanya ialah amalan gaya hidup yang tidak sihat serta pemakanan yang kurang bijak.

Terdapat segelintir individu makan hanya untuk sekadar mengalas perut sahaja.Ada juga makan bagaikan dunia seakan-akan mahu kiamat dan sebagainya yang man aboleh memudaratkan kesihatan tubuh. Tabiat seumpama ini seharusnya dielakkan bagi mengelakkan berlakunya kemudaratan pada tubuh kita.

Piramid makanan


Panduan piramid pemakanan adalah salah satu cara untuk kita mendapat diet yang seimbang. Piramid ini memberikan tip-tip banyak mana makanan yang diperlukan dalam setiap kumpulan makanan tersebut. Ini akan dapat membantu kita untuk mendapat jumlah nutrien yang diperlukan.


Menu Pemakanan Yang Sihat.

Pemakanan yang sihat seharusnya merangkumi semua jeniszat makanan terutamanya protien, lemak dan karbohidrat. Ini penting bagi meningkatkan dan mengekalkan kesihatan kita. Terdapat pelbagai cara yang boleh dilakukan dalam merancang pemakanan yang sihat. Di antara satu caranya ialah merancang menu harian, mengubahsuai resepi dan memasak makanan yang sihat bagi menjamin pemakanan yang bersih dan sihat.

Selain itu kita perlu bijak dalam mempelbagaikan jenis bahan makanan bagi memastikan ia mengandungi unsur utama gizi pemakanan iaitu karbohidrat, protien dan lemak. Selain itu serat atau gentian yang terdapat dalam bijirin, sayuran dan buah-buahan juga amat penting untuk mencegah sembelit serta membuang sisa-sisa toksik dalam badan.

Buah-buahan umpamanya, dapat membekalkan vitamin dan mineral yang boleh melindungi badan daripada serangan penyakit. Misalnya vitamin c yang tredapat dalam betik, oren dan jambu boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.

Sayur-sayuran juga mengandungi banyak mineral, vitamin dan juga serat yang dapat membantu tubuh kita berfungsi dengan sempurna. Lemak merupakan satu sumber kalori yang penting bagi memenuhi keperluan tenaga kita. Ia membekalkan nutrien-nutrien lain seperti asid lemak dan juga vitamin. Walaubagaimanapun kita hanya memerlukannya dalam kuantiti yang sedikit sahaja bagi mengelakkan kesan buruk pada kesihatan terutama pada jantung.




Tabiat pemakanan.


Ketagihan terhadap makanan ringan atau snek juga haruslahn dielakkan. Ianya akan menimbulkan pelbagai masalah . Sesetengah makanan ringan ini mempunyai rasa yang terlalu masin (seperti keropok), terlalu manis dan juga terlalu banyak lemak dan krim. Makanan seperti ini selalunya mempunyai kandungan kalori yang terlalu tinggi yang boleh mengakibatkan gejala obesiti. Makan lewat malam juga harus dielakkan.

Untuk menjamin kehidupan seharian yang sempurna dan bebas dari segala penyakit, amalan pemakanan yang sihat harusah dititikberatkan

No comments:

Post a Comment